شله زرد یک دسر معروف ایرانی است که قرن هاست از آن لذت می برند. این یک غذای شیرین، خامه ای و معطر است که معمولاً در مناسبت های خاص مانند عروسی ها، مراسم مذهبی و تعطیلات سرو می شود. در این مقاله تاریخچه، مواد اولیه، طرز تهیه و انواع شله زرد و همچنین نکاتی در مورد طرز تهیه این دسر خوشمزه بحث خواهد شد.


تاریخچه شوله زرد

شله زرد یک دسر سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره صفویه (1501-1722) می رسد. این غذا در ابتدا «شعله» یا «شعله بغلی» نام داشت و با حبوبات، برنج و شکر درست می شد. با گذشت زمان این غذا تکامل یافت و به شله زرد معروف شد که در فارسی به معنای سوپ زرد است. این دسر در دوره قاجاریه (1796-1925) رایج شد و اغلب برای افراد سلطنتی و مقامات عالی رتبه سرو می شد.


مواد لازم شله زرد

ترکیبات اصلی شله زرد برنج، شکر، زعفران و گلاب است. دیگر اختیاری ترکیبات شامل هل، دارچین، بادام و پسته است. این غذا همچنین معمولاً با دارچین یا بادام خلال شده تزئین می شود.


تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد ابتدا یک فنجان برنج را بشویید و حداقل دو ساعت در آب خیس کنید. برنج را آبکش کرده و با چهار پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. آب را به جوش آورده و سپس حرارت را کم کنید. برنج را حدود 30 دقیقه بپزید و هر از گاهی هم بزنید تا خیلی نرم شود و خرد شود. دو پیمانه شکر را به قابلمه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا شکر حل شود. در ظرفی جداگانه، یک پیمانه زعفران را در آب داغ حل کرده و به قابلمه اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید و حدود پنج دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط غلیظ شود. قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید چند دقیقه قبل از سرو خنک شود.


انواع شول زرد

بسته به منطقه و موقعیت، انواع مختلفی از شوله زرد وجود دارد. برخی از افراد شیر یا خامه اضافه می کنند تا ظرف خامه تر شود. در حالی که برخی دیگر از ادویه های مختلف مانند هل یا دارچین استفاده می کنند. برخی از تغییرات شامل اضافه کردن نخود یا عدس به برنج است، در حالی که برخی دیگر از نشاسته ذرت برای غلیظ شدن مخلوط استفاده می کنند. یک نسخه از شله زرد به نام "باغلوا شعله" نیز وجود دارد که شامل لایه هایی از شیرینی فیلو و آجیل است.


نکاتی برای درست کردن شله زرد

برای داشتن بهترین طعم و رنگ از زعفران مرغوب استفاده کنید.

برنج را حداقل دو ساعت خیس کنید تا مطمئن شوید که نرم و خرد شده است.

مخلوط را مرتب هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبد.

با اضافه کردن شکر کم یا زیاد، شیرینی را به دلخواه تنظیم کنید.

ظرف را با خلال بادام یا دارچین تزیین کنید تا طعم بیشتری داشته باشید.

نتیجه

شله زرد یک دسر خوشمزه و خوش عطر است که قرن هاست در ایران از آن لذت می برند. این یک راه عالی برای جشن گرفتن مناسبت‌های خاص یا برای ارضای شیرینی شماست. با رعایت گام ها و نکات ساده در این مقاله می توانید شله زرد خود را درست کنید و طعم های ایرانی را تجربه کنید. غذا. undefined